Midsommarsaft

Snart är det midsommar! I år ska vi fira hela familjen ute på gården. Vi ska också fira lillasyster som fyller år. :) Jag ser verkligen fram emot fredag och tror det kommer bli hur kul som helst.

När vi började röjja på gården letade jag upp några gamla flaskor med knäppkorkar. Jag bestämde mig direkt för att fixa till dem och koka saft att hälla i. Igår blev jag äntligen klar. Jag gjorde rabarbersaft med rabarber från gården som blev jättebra. Kommer bli toppen på midsommarbordet! :)

 

 

Packningarna till flaskorna fick jag beställa på husmodern.se. De gamla var alldeles uttorkade och det var omöjligt att hitta nya i någon affär. Ettiketterna har jag pysslat ihop själv.

 

Jag hittade detta recepet på matklubben.se. Hur enkelt som helst. Jag gjorde dubbel sats.



Leilas recept på rabarbersaft (3 Liter)

Ingredienser

1 kg rabarber
1.8 l vatten
4 ½ dl strösocker
1 st citron, saften

Gör så här

Skär rabarbern i småbitar och koka med vatten i cirka 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig.
Sila och släng rabarberresterna.
Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.
Häll upp saften i tillbringare eller flaska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0