Kladdkaka med nötter och torkad frukt

 

Försökte mig på ännu en "nyttig" kaka från Hälsokokboken. Denna gången blev det dock jättegott. Jag använde hasselnötter och russin som topping, för det var vad jag hade hemma. :)

 

Recept:

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 2 ägg
  • 1 dl råsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 1 dl vetemjöl
  • 1½ dl blandade naturella nötter och torkad frukt

  1. Sätt ugnen på 175C. Smörj och bröda en bakform med lösdtagbar kant
  2. Smält smöret och blanda ner den mörka chokladen. Vispa ägg och socker poröst i en annan skål. Tillsätt vaniljsocker, salt, vetemjöl och tillsätt chokladblandningen. Vispa till en jämn och luftig smet.
  3. Häll upp smeten i formen och strö över nötter och torkad frukt (jag grovhackade mina).
  4. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0